wtorek, 27 września

Biuro w stylu open space

Biuro w stylu open space

Powierzchnie aranżowane w stylu open space charakteryzują się forma prostą, wręcz minimalistyczną. Jest to dobre z tego względu, że pomieszczanie takie nie są zagracane. Nie wypełniają je niepotrzebne klamoty, które często gromadzone są przy tradycyjnym podziale na pokoje. W tym przypadku liczy się każda wolna przestrzeń, bowiem można ją przecież zagospodarować tak, aby stała się nowym stanowiskiem pracy dla nowego pracownika. W zakresie open space można jednak wyróżnić jeszcze swego rodzaju podział na dwa główne typy wnętrz – albo jednolite, w którym nie ma dodatkowego podziału na pojedyncze punkty pracy albo biura open space, w których pracujący mają własne, osobne stanowisko odgrodzone specjalnymi przegródkami od innych pracowników. Korzyści są obustronne – w pierwszej sytuacji lepiej pracuje się w teamie, w drugiej natomiast znakomicie można sprawdzić się w pracy indywidualnej, gdzie potrzeba ciszy, spokoju, nieskrępowania.

Dlatego też wiele zależy po prostu od charakteru realizowanych w firmie zadań oraz od jej branży. Przykładowo agencja interaktywna, która bazuje na projektach robionych przy pomocy rozmaitych specjalistów z różnych dziedzin chętniej wybierze pierwszy z wyżej przybliżonych modeli biur open space, a więc powierzchnie jednolite, które nie mają żadnych przegrodzonych punktów pracy. Jest to przede wszystkim świetna szansa na to, aby usprawnić pracę teamową. Z kolei tradycyjne call center dużo bardziej skłaniać się będzie do wynajmu powierzchni open space, ale z osobnymi stanowiska i pracy. Przecież, gdy urywają się telefony, a jakość połączenia nie zawsze jest idealna, nie możemy robić sobie dodatkowych zakłóceń. Wystarczy wtedy zwyczajna przegródka między sąsiednimi stanowiskami pracy a od razu robi się ciszej a pracownik może zebrać myśli i skupić się na tym, o czym rozmawia z klientem.

Takie przegródki, o których mowa w niniejszym akapicie, określa się fachowo mianem ścianek działowych, które są oparte na szerokim wachlarzu różnorodnych profili zespalanych ze sobą poprzez wielorakie wypełnienia, co daje możliwość uzyskania niby zwyczajnej ścianki, ale w praktyce bardzo wyciszającej hałas przegrody, jaka skutecznie redukuje docierający do pracownika dźwięk. Nie ma szumów, zakłóceń, wzajemnego zagłuszania się czy nachodzenia się głosów kilku osób mówiących w tym samym momencie. Wypełnieniem takich ścianek działowych mogą być szkło, tapicerka czy nawet płyta meblowa – wszystko zależy od kwestii indywidualnych, posiadanego na ten cel budżetu oraz aranżacji ogólnej całego pomieszczenia. Warto również nadmienić, iż cechą szczególną wyróżniająca charakteryzowane tu przegródki jest modułowość, a więc opcja dowolnej konfiguracji tych ścianek w zależności od naszych osobistych potrzeb w danym momencie.

Oznacza to więc w praktyce, że nie musimy wynajmować nowych wnętrz, ale możemy swobodnie modyfikować biuro typu open space wedle własnego uznania. Wystarczy zrekonstruować zabudowę, poszerzyć czy opcjonalnie zmniejszyć inne punkty pracy, przemieszczać ścianki, układać wybrane konfiguracje. Co więcej, takie ścianki działowe są bardzo szybko i sprawnie montowane oraz demontowane. Na rynku dostępne są zarówno takie modele, które skonstruowane są na specjalnych nóżkach, jak i takie, które mogą zostać przymocowane na trwałe do biurka na tak zwanych stopkach. Dzięki przegrodom można pracować w ciszy i spokoju. Gwarantują one odpowiednią izolacje i to zarówno akustyczną, jak i termiczną. Za najbardziej korzystne pod względem finansowym, uznaje się przegródki działowe wykonywane ze zwyczajnej płyty meblowej. Jest to jednak mało efektywny element akustyczny.

Poprzez rozwiązania biurowe typu open space wcale nie musimy nabawiać się problemów ze słuchem. To, że jest w takich otwartych przestrzeniach znacznie bardziej głośno niż w pokojach osobnych przeznaczonych do użytkowania mniejszego grona pracowników, może być zredukowane poprzez zainwestowanie w nowoczesne sufity, które coraz częściej proponują designerzy oraz architekci wnętrz biurowych.

Chodzi o sufity podwieszane, które są funkcjonalne, bowiem mają zwiększony współczynnik pochłaniania dźwięków. Są one z reguły wykonywane na całej powierzchni danego pomieszczenia biurowego. Na pewno dużo ciszej będzie również wtedy, kiedy zainwestujemy w wykładziny czy kotary bądź nawet rolety, bowiem nie będzie wtedy bardzo dużego echa i pogłosu. Musimy w ten sposób „zrekompensować” pracownikom to, że muszą w swojej pracy wykazać się dodatkowymi umiejętnościami wynikającymi z pracy w takich a nie innych warunkach. Do tych dodatkowych umiejętności zaliczyć należy możliwość szybkiej koncentracji, pracy pomimo rozpaczających czynników, skupienia i zaangażowania w pracę, pracy w grupie i indywidualnie mimo obecności grupy oraz podzielności uwagi. Najważniejsze jest przede wszystkim to, aby zagwarantować naszym pracownikom pełen komfort pracy.